Bewonerspagina

Wij helpen u graag verder

Voor bewoners

Monitoringsplatform

Heeft u zonnepanelen inclusief monitoring?

Voor bewoners

Direct iemand spreken?

Op werkdagen zitten we tussen 09:00-17:00 voor u klaar.

Voor bewoners

Liever e-mailen?

Geen probleem! Binnen 24 uur ontvangt u een antwoord van ons.

Check: Staat de schakelaar goed?

Als u vermoed dat uw zonnepanelen niet goed werken, 

dan komt dit mogelijk doordat de schakelaar niet omhoog staat.

Veelgestelde vragen

Er is een onderzoek gepubliceerd door de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur over de veiligheid van omvormers. In dit onderzoek wordt gesuggereerd dat omvormers op afstand gehackt en zelfs uitgeschakeld kunnen worden, of effect kunnen hebben op andere apparatuur.

 

Bij Lens werken we voor eengezinswoningen alleen met omvormers die niet online zijn. Dit betekent dat deze omvormers dus niet op afstand gehackt of uitgeschakeld kunnen worden. Bij sommige meergezinswoningen zijn de omvormers verbonden via GPRS. Dan is de omvormer niet direct via internet of wifi verbonden, wat deze methode veiliger maakt.

Veiligheid is voor Lens heel belangrijk, daarom is bewust voor deze manier gekozen.

 

U kunt vaak zelf in de gaten houden of uw omvormer is uitgeschakeld door de opwek van zonnestroom te controleren. Dit kunt u zien via uw persoonlijke Mijn Herman omgeving, op de omvormer zelf of via de kWh-meter in uw meterkast. Heeft u hier geen toegang toe? Dan houdt Lens voor u in de gaten of er nog opwek is.

 

Als u gebruik maakt van de inlog-omgeving van uw omvormer, adviseren we u altijd om een veilig wachtwoord te kiezen en dit wachtwoord niet te delen met anderen.

Nog los van uw positieve bijdrage aan duurzaamheid en het milieu, genereert u met zonnepanelen een flink financieel voordeel. Alles wat u van eigen dak opwekt wordt niet afgenomen bij uw energieleverancier waardoor u flink op uw energiekosten bespaart. Het financieel voordeel is afhankelijk van het aantal panelen en kan verschillen per woningcorporatie. Dit varieert meestal tussen € 100,- en € 400,- netto per jaar.

U betaalt een maandelijks bedrag aan uw woningcorporatie. Meestal wordt dit verrekend in de servicekosten. Het bedrag is afhankelijk van het aantal panelen dat u afneemt en kan ook verschillen per woningcorporatie.

Uw maandelijkse energierekening is een voorschot. Als u aan het eind van het jaar minder energie heeft verbruikt dan u heeft betaald, krijgt u dat terug. Met zonnepanelen zult u minder stroom verbruiken en zal uw eindafrekening dus lager uitvallen. U krijgt dan dus geld terug. De zonnepanelen zijn dus een mooi spaarpotje. Wilt u liever maandelijks besparen? Vaak kunt u uw voorschot zelf verlagen. We raden u aan om hiervoor contact op te nemen met uw energieleverancier.

Als u in een grondgebonden woning (rijtjeshuis) woont, komen we voor de installatie langs voor een schouw. We nemen contact met u op om een afspraak te maken op een moment dat het u goed uitkomt. Tijdens een schouw kijken we uw dak en meterkast goed na, zodat we precies weten wat er tijdens de installatie moet gebeuren. Zo komen we tijdens de installatie niet voor verrassingen te staan. De schouw duurt doorgaans circa 20 minuten.

Onze installateurs zijn geïnstrueerd en ervaren in het werken in woningen en respecteren de huisregels van de huurder en zijn/haar buren. We zorgen er altijd voor dat de overlast minimaal is, én laten alles schoon en netjes achter. We zijn voornamelijk werkzaam bij u in de meterkast en op het dak.

We nemen contact met u op om een afspraak te maken voor de installatie. Wanneer de installatie plaats vindt, is afhankelijk van verschillende factoren, maar we zorgen altijd voor een moment dat u goed uitkomt. De installatie is meestal binnen 3 á 4 uur voltooid.

Als de stroom uitvalt, vallen de zonnepanelen ook uit. Dit betekent dat u dan tijdelijk geen zonnestroom meer krijgt. Zodra de stroomlevering weer hersteld is, gaan de zonnepanelen ook weer zonnestroom produceren. Heeft u het idee dat de zonnepanelen niet (goed) meer werken na het uitvallen van de stroom? In sommige gevallen kan het gebeuren dat de PV-schakelaar in de meterkast omlaag staat. Controleer deze en doe de schakelaar omhoog. Twijfelt u of heeft u hier nog vragen over? Neem gerust contact op met onze klantenservice.

Dit kan te maken hebben met het overbelaste elektriciteitsnet. Wanneer het energienet overbelast raakt, bijvoorbeeld op zonnige dagen wanneer veel zonnepanelen in de buurt energie produceren en terugleveren, ontstaat er een overschot aan elektriciteit op het net. Zodra de spanning op het net de grens van 253 volt overschrijdt, schakelen de omvormers van de zonnepanelen automatisch uit. Dit doen ze om te voorkomen dat apparaten zoals de televisie of wasmachine schade oplopen.

 

U kunt bij een van de drie grote netbeheerders van Nederland LianderStedin en Enexis controleren of er inderdaad spanningsproblemen zijn bij u in de wijk. Als dit niet het geval is, of als u het idee heeft dat er iets anders aan de hand is, neem dan contact op met Lens zodat we u verder kunnen helpen.

Zonnepanelen regenen schoon en hoeven dus niet schoongemaakt te worden. U hoeft zelf niets te doen aan het onderhoud van de panelen.

In de aanbiedingsbrief die u krijgt van Lens, staat aangegeven hoeveel uw zonnepanelen opwekken. Een duidelijk overzicht met alle informatie over hoe de opwek van uw zonnepanelen wordt berekend, vindt u hier.

Mogelijk hanteert uw energieleverancier terugleveringskosten als u zonnepanelen heeft. Dat kan het geval zijn als de opbrengst van uw zonnepanelen hoger is dan uw verbruik. Bij enkele energiemaatschappijen betaalt U dan een een vast bedrag per dag voor het terugleveren van zonne-energie. Deze terugleverkosten worden hoger naarmate u meer zonnestroom opwekt dan dat u verbruikt. Het loont daarom om zonnestroom direct te gebruiken door bijvoorbeeld overdag de wasmachine en vaatwasser te gebruiken en dat is precies wat de energieleveranciers hiermee willen bereiken. Of u deze terugleveringskosten betaalt is afhankelijk van uw energieleverancier en het contract. Lens en uw woningcorporatie hebben daar geen invloed op. Hoe hoog deze kosten zijn is afhankelijk van de hoeveelheid zonnestroom die U teruglevert. Wij houden altijd rekening met het stroomverbruik voor het aantal panelen dat we voor u plaatsen.

Let op: u heeft altijd het recht om te vragen naar het ‘standaardcontract’, energieleveranciers mogen dit niet weigeren. Volgens dit contract mogen energieleveranciers zonnepaneel-eigenaren geen extra kosten in rekening brengen. U hoeft dan dus geen vaste terugleveringskosten te betalen. Het blijft wel verstandig om de tarieven in dit contract goed te vergelijken met andere energieleveranciers, omdat de tarieven in de standaard contracten kunnen verschillen.

Wij verwerken de bekabeling altijd op de meest efficiënte manier, rekening houdend met het visuele aanzicht. Dit gebeurt veelal binnendoor, maar kan ook soms buitenom. Dit is ook mede afhankelijk van de wens van uw woningcorporatie.

Bent u niet thuis en staan apparaten uit? Dan verbruikt u weinig stroom. De teveel opgewekte zonnestroom levert u terug aan het elektriciteitsnet. Deze teruggeleverde stroom wordt door uw energieleverancier aan het eind van het jaar verrekend met uw energierekening. Dit noemen we salderen. Er was lange tijd onduidelijkheid over het afbouwen van de salderingsregeling. De Eerste Kamer heeft besloten om deze regeling voorlopig niet af te bouwen. Dit is goed nieuws, want zo weet u zeker dat u maximaal kunt profiteren van de zonnestroom!

Nee, u hoeft hier niks voor te doen. Binnen 5 werkdagen nadat uw zonnepanelen geïnstalleerd, melden wij deze aan bij de netbeheerder. Doorgaans verwerken zij deze gegevens binnen 4 weken waarna uw zonnepaneleninstallatie ook bekend zal
zijn bij uw energieleverancier.

Ja, het hebben van zonnepanelen op uw woning staat hier helemaal los van. Er verandert dus niks in de mogelijkheid om bij uw energieleverancier te blijven of over te stappen.

Het kan per woningcorporatie verschillen, maar in de meeste gevallen worden uw panelen gemonitord en acteert Lens direct
zodra er een storing wordt geconstateerd. Meestal kunnen wij het op afstand oplossen en soms zullen we op locatie langs moeten komen om het probleem te verhelpen. Dit gebeurt voor u altijd kosteloos. In sommige gevallen kan het gebeuren dat de PV-schakelaar in de meterkast omlaag staat. Controleer deze en doe de schakelaar omhoog. Twijfelt u of heeft u hier nog vragen over? Neem gerust contact op met onze klantenservice.

De kans dat bij onweer de bliksem inslaat in uw panelen is erg klein. De kans op blikseminslag in uw woning wordt ook niet groter door de plaatsing van zonnepanelen, blijkt uit onderzoek. Vanuit Europese regelgeving is het bovendien verplicht dat omvormers die gebruikt worden in Nederland beveiliging hebben tegen blikseminslag.

Bij Lens vinden we de kwaliteit van de zonnepanelen-installaties heel belangrijk. Daarom laten wij onze installaties steekproefsgewijs controleren door De Zonnemeesters B.V. Het kan zijn dat u hiervoor wordt benaderd.